Zamiast Mercedesa - Ifa

Zamiast Mercedesa - Ifa

Artykuły : 
Numer wydania: 

Opolszczyzna przyzwyczaiła świat do niespotykanych płodów - tak rozpoczął przemówienie Piotr Wojaczek, prezes Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, podczas uroczystego otwarcia zakładu Ifa Powertrain Polska, które odbyło się w miniony czwartek na terenie strefy aktywności gospodarczej gminy Ujazd.

- To miejsce było niegdyś rolnicze, dawało płody rolne - kontynuował Wojaczek. - Dziś zostało skazane na sukces przemysłowy.

Kilka lat temu pod Ujazdem planował osiąść Mercedes, chciał produkować tu swoje samochody. Z różnych powodów inwestycja nie doszła do skutku.

- Krótka historia miłosna tej ziemi z Mercedesem dziś ma swoją kontynuację. Pod Ujazdem znalazła się Ifa, której głównym kontrahentem jest właśnie firma Mercedes - dodał prezes Wojaczek.

- Mercedes bardzo mnie nakręcił do działania - wspominał burmistrz Ujazdu Tadeusz Kauch. - Po okresie żałoby (związanym z niepowodzeniem inwestycji), wziąłem się znów do roboty. Od 20 lat włodarzę w tej gminie i zaczynam zbierać żniwa ciężkiej pracy. Ujazd to mała gmina, w urzędzie pracuje zaledwie 27 pracowników [w biurach są 24 osoby, 3 osoby to personel gospodarczy - przyp. red.], a efekty ich pracy są ogromne - chwalił zespół burmistrz. - Dopełnimy wszelkich starań, by nowa firma czuła się w naszej gminie komfortowo - zapewnił.

Ifa Powertrain Polska reprezentuje branżę motoryzacyjną, kapitał niemiecki. Firma posiada 8 zakładów produkcyjnych oraz centra badań i rozwoju na całym świecie. Jej kontrahentami, prócz Mercedesa, są BMW, Ferrari, Ford, Porche czy Volkswagen.

Pod Ujazdem, na terenie administracyjnie przypisanym do Zimnej Wódki, nabyła areał liczący 13 ha, co odpowiada 12 boiskom piłkarskim. Hala produkcyjna Ify liczy 33 tys. metrów kwadratowych. Do końca roku 2018 do fabryki w Polsce zostanie sprowadzonych 300 maszyn. Obecnie w zakładzie każdego dnia produkowanych jest 2000 półosi napędowych do samochodów. Produkcja ma być zwiększana etapami, aż do poziomu 12000 półosi dziennie w 2019 roku. Co ciekawe, wszystkie elementy powstają w bardzo sterylnych warunkach. Pracownikom nie wolno dotykać ich bez rękawiczek ochronnych, ma to zapobiegać ewentualnemu ryzyku korozji.

Jak przyznaje Robert Gutsche, dyrektor zarządzający grupy Ifa, produkowane w zakładzie półosie napędowe otwierają firmie drzwi na rynek elektromobilności, gdyż nadają się do mniejszych i lżejszych samochodów osobowych i pojazdów elektrycznych.

Polski zakład został wybudowany w taki sposób, by produkcja w nowej fabryce była jak najbardziej wydajna. Zastosowano system najnowocześniejszych standardów produkcyjnych (IPS), co pozwoli efektywnie rozszerzać proces produkcji w przyszłości.

Obecnie w Ifie pracuje ok. 120 osób. W 2019 roku zatrudnienie ma osiągnąć pułap 500 pracowników.

Justyna Kubik

W wydaniu papierowym przeczytasz także: 
600 tysięcy złotych strat Paliła się wytwórnia brykietów
Utrudnienia na trasie
Kto nie musi jechać objazdem?
Znaku nie widać, a policja może łapać
Ksiądz-komandos na końcu świata
W Europie powinno być jak w Arabii
FM w czołówce
Pierwsze w Polsce i szóste w Europie!
Zostały już tylko drzwi

Komentarze

Odpowiedz