Sandowitz i Keltsh? Decyzja w październiku

Sandowitz i Keltsh? Decyzja w październiku

Artykuły : 
Numer wydania: 

Jan Stanek złożył 26 września wniosek do rady gminy o wprowadzenie dwujęzycznych nazw miejscowości na wsiach. To efekt przeprowadzonych w czerwcu konsultacji społecznych, w których mieszkańcy wiosek opowiedzieli się za wprowadzeniem dodatkowych tablic z napisami Sandowitz i Keltsh przy wjazdach do miejscowości. Zawadzczanie nie chcą wprowadzenia niemieckiej nazwy w mieście.

Część rajców ma wątpliwości, czy temat należy kontynuować, ponieważ w konsultacjach wzięło udział niewielu mieszkańców.

- Konsultacje zgodnie z moimi przewidywaniami wyszły marnie - mówi radna Beata Mańka-Kulik. - Nie powinniśmy się tym kierować.

- Skoro powiedzieliśmy A, należy teraz powiedzieć B - argumentował Jan Czanguleit. - Nie po to siedzieliśmy godzinami w komisjach, żeby teraz unieważnić wynik konsultacji.

Radni podnosili, że w uchwale, na mocy której ogłoszono konsultacje, nie ustalono progu frekwencji, dla której głosowanie można uznać za nieważne.

Każdy mieszkaniec miał możliwość wziąć udział w konsultacjach, ale głosowanie pokazało, że większości społeczeństwa sprawa tablic dwujęzycznych jest po prostu obojętna. Radni zadecydowali, że sprawa dodatkowych nazw wiosek zostanie wprowadzona do porządku obrad na październikowej sesji.

MM

W wydaniu papierowym przeczytasz także: 
Samorząd idzie do sądu
Z nimi można współpracować
Jeden odnowiony, będą kolejne
Przez kraje Wyszehradu z dyktafonem
Po raz pierwszy w Zawadzkiem!
Przyjdź, posłuchaj, pomóż

Komentarze

Portret użytkownika Czytelnik
Wysłane przez Czytelnik (niezweryfikowany) w 11 Październik, 2016 - 10:52

Panie radny weź się Pan do konkretnej roboty. Jest wiele innych spraw ważnych dla mieszkańców a nie pańskie dwujęzyczne tablice.

Portret użytkownika 46qy
Wysłane przez 46qy (niezweryfikowany) w 11 Październik, 2016 - 11:36

WYWALIC tych radnych!!!! wazniejsze sa sprawy anie jakies tablice po niemieckie.RAUS Z NIMI!!!!

Portret użytkownika Skinny
Wysłane przez Skinny (niezweryfikowany) w 11 Październik, 2016 - 12:42

Nie wiemy czy ich nie chca. Frekwencja byla zbyt niska i co za tym idzie niemiarodajna.

Portret użytkownika Kpde
Wysłane przez Kpde (niezweryfikowany) w 11 Październik, 2016 - 18:09

Kielcza nie chce tych tabulow,lepiej ośrodek zdrowia wyremtujcie a nie takie dziadostwo tam jest i jeszcze śmierdzi psom i kotami.wstyd.!!!!!

Portret użytkownika czytelnik
Wysłane przez czytelnik (niezweryfikowany) w 11 Październik, 2016 - 19:31

Jak to Kielcza nie chce "tabulów" jak 65% za było? A  Ośrodek Zdrowia to niech Dekiel remontuje bo to jego działka.

Portret użytkownika 77+
Wysłane przez 77+ (niezweryfikowany) w 11 Październik, 2016 - 20:05

Czym wy w kielcza chce się szczycicie tablicami? Nie ma czym.A pierwszej klasy nie umieliscie zmontować w szkole,macie braki,a tablice wam w głowie.Wstyd!!! 

Portret użytkownika czytelnik
Wysłane przez czytelnik (niezweryfikowany) w 11 Październik, 2016 - 20:27

Kielcza i Żędowice to Europejczycy a nie zacofane i gnuśne Zawadzkie.

Portret użytkownika Czytelnik
Wysłane przez Czytelnik (niezweryfikowany) w 12 Październik, 2016 - 08:44

Ja uważam że umieszczenie tablic dwujęzycznych to cofanie się w czasie od tradycji to są muzea,jak przyjeżdżaja ludzie na opolszczyznę to śmieją sie z tych tablic tak że żadnen to powód do dumy,szczęśliwie w Zawadzkiem nie będzie

Portret użytkownika Skinny
Wysłane przez Skinny (niezweryfikowany) w 12 Październik, 2016 - 09:18

Smieja sie, bo nie znaja tego zwyczaju. Poczytaj artykuly uzytkownika z 11. pazdziernika godziny 12:09

Rozwiazania czesto stosowane w wielu krajach europejskich. Zwyczaj tak gleboko zakorzeniony, ze na mocy uchwaly parlamentu europejskiego stal sie przepisem obowiazujacym rownierz w Polsce. Bardzo wielu ludziom na nich zalezy, szczegolnie starszego pokolenia. Mysle, ze sprawiedliwym rozwiazaniem bedzie powtorka referendum w tej kwestii przy kolejnych wyborach samorzadowych.

Portret użytkownika Czytelnik
Wysłane przez Czytelnik (niezweryfikowany) w 13 Październik, 2016 - 13:58

Uzasadnij swój ironiczny wpis wskazaniem miejsc gdzie w obecnych granicach Niemiec znajdują się skupiska mniejszości polskiej.

Portret użytkownika czytelnik
Wysłane przez czytelnik (niezweryfikowany) w 17 Październik, 2016 - 14:37

A dlaczego w Niemczech mają być polskie tablice??? Które tereny Niemiec były kiedyś Polskie?W Rumunii i owszem są polskie tablice bo tam sięgała Rzeczpospolita.

Portret użytkownika czytelnik
Wysłane przez czytelnik (niezweryfikowany) w 17 Październik, 2016 - 14:45

Dokładnie! Są za to w Niemczech słowiańskie tablice( w języku serbskołużyckim), chociaż samych słowian to chyba już nie ma ,ale uszanowano historyczną przynależność  tych terenów.

Portret użytkownika Peter
Wysłane przez Peter (niezweryfikowany) w 27 Grudzień, 2016 - 20:26

Polacy sie smieja z dwujezycznych tablic i z dwujezycznosci?

To chyba polska mniejszosc na Litwie nie potrzebuje tablic dwujezycznych!

A po co Polakom w Niemczech Polskie Misje Katolickie? Niech ta misja wroci do polski.. 

Portret użytkownika Czytelnik
Wysłane przez Czytelnik (niezweryfikowany) w 12 Październik, 2016 - 09:35

I to jest rozsądne rozwiązanie, o którym się wcześniej juz mówiło, gdy temat ten został poruszony przez radnego z MN. Myślę, że błąd zrobił burmistrz wraz z Przewodniczącym Rady dopuszczając do przeprowadzenia takiego a nie innego referendum. Nic nie stało na przeszkodzie, aby dołączyc dodatkowa kartę przy najbliższych wyborach i mielibyśmy sytuację jasną.i i klarowna. Mało z tego nie byłoby dodatkowych kosztów wyborów, które zostały już poniesione no i te skłócenie, które ma teraz miejsce.Nie może być tak, że decyzje zostana podjęte na podstawie 3-5 % mieszkańców. Kilkadziesiąt to tak. Zobaczymy jak z tego teraz wybrnie burmistrz i Przewodniczący rady, bo w radzie jest 2 radnych(na 15 radnych) z MN, czyli procentowo tyle co brało udział w tym referendum. Zobaczymy jak zdecyduje ich większość w Radzie. Powinno to być imienne głosowanie, żeby Zawadzkie wiedziało kto i jak zagłosował

Portret użytkownika smok
Wysłane przez smok w 12 Październik, 2016 - 09:37

65% z 5 to je jakieś 3%. I tyla boło za tablicami.

A poza tym, jak już by miały być, to nojlepsze by boły takie:

1. Maślonkynburg
2. Plakyndorf
3. Kelczheim

Portret użytkownika smok
Wysłane przez smok w 12 Październik, 2016 - 09:41

A jeszcze lepiej zamiast nich zrobić ta przichodnia w Kelczy. Jakiś chodnik abo coś i Oktoberfest. A nie te chore tablice od przekompleksionych Niymców, bo ci normalni Niymcy jakoś z tabulkami problymów nie majom. Sołtysowi sie spomniało i tera wszyscy o nim godajom, a Niymcom robi niedźwiedzio przisługa.

Tabulki tu żodne potrzebne nie som i tyla. Może byście tak, "Niymcy" pomyśleli o basynie, co się wszyscy o niego upominajom, i to bez żodnych konsultacji?

Portret użytkownika smok
Wysłane przez smok w 12 Październik, 2016 - 12:13

To tabulki tyż niech sie w Gogolinie postawiom! A my by chcieli mieć basyn u siebie. Nie musi być kryty. Starczy taki na lato. Ino żeby boł. Spytej sie ludzi, to ci pedzom, czy wolom basyn abo tabulki, czy wolom przichodnia abo napiski. W Kielczy ostatnio zaczli sie pytać o plac zabaw dlo dzieci. A te "Niymcy" ino o tabulkach. Obejrzcie sie na Niymców, tych normalnych, co sie z tym nie obnoszom ino normalnie żyjom. Im żodne tabulki potrzebne nie som. Sołtysom za bardzo chyba woda do gowy poszła a TSKMN sie kapnoł, że dugo już o nim cicho i trza dać o sobie znać. Normalne ludzie te jejich tabulki majom w rzici, na konsultacje poszło ino 5% a i tak wiynkszość z nich pedziała, że tabulek nie chce. Jak jednak znom życie, Stanek i ekipa bydom dalyj kopać tyn tymat, bo od tego durch sie bydzie o "Niymcach" godać. Noprzód skuli "problymów" z postawiyniym tabulek, a potym, że inni je zamalowywujom i przez dwa lata bydzie o czym godać. Bydom dzielić nasza społeczność i na gwołt szukać wrzodów. Po co to komu? I na co? Źle je nom tu teraz tak jak jest? Żodyn nie gnymbi ani Niymców, ani Poloków, jak wto chce, to może być i Ślonzokiym abo i gorolym i kożdy z kożdym godo, swady niy ma. Znocie te powiedzynie: lepsze wrogiym dobrego?

Portret użytkownika Peter
Wysłane przez Peter (niezweryfikowany) w 27 Grudzień, 2016 - 20:39

Za tablice i tak placi panstwo a nie gmina. To po co takie zacofane bredzenie? Nikt nie wyda pieniadze gminne, nikt nie bral pieniadze na twoj basen.

A ile pamietam to byl basen w Zawadzkim. A jesli go nikt nie wyremontowal w ostatnich dziesiecioleciach, to nie jest to wina mniejszosci niemieckiej...

Portret użytkownika Czytelnik
Wysłane przez Czytelnik (niezweryfikowany) w 28 Grudzień, 2016 - 10:19

Za tablicę płaci Państwo. A skąd Państwo ma na to pieniądze ? Z podatków. Czyli z moich twoich pieniędzy. Więc nie mów że to jest gratis od państwa. Można te pieniądze inaczej sensownie wydać a nie stawiać tablicę dla kogoś chorych ambicji.

Portret użytkownika czytelnik
Wysłane przez czytelnik (niezweryfikowany) w 28 Grudzień, 2016 - 11:59

Ale część tych płacących podatki chce tablic, a ,że ustawa stanowi ,że mają do tego prawo to dopominają się. Zawsze pieniądze podatnika można sensowniej wykorzystać, ale rodzi się kolejny problem sensowniej dla kogo?

Portret użytkownika Czytelnik
Wysłane przez Czytelnik (niezweryfikowany) w 12 Październik, 2016 - 14:00

A joł chca żeby w piuntki buło piwo we sklepach za darmo a we sobota gorzołka za pół cyny to banda chwoluł wszystkich i chocby po rusku

Portret użytkownika Czytelnik
Wysłane przez Czytelnik (niezweryfikowany) w 13 Październik, 2016 - 11:31

nie ma co cofać sie do tyłu jakie gorole jakie hadziaje jakie gebelsy tu jest POLSKA CZY TO SIE KOMU PODOBA CZY NIE i nie chcemy żadnych tablic  niemieckojęzycznych

Portret użytkownika Czytelnik
Wysłane przez Czytelnik (niezweryfikowany) w 13 Październik, 2016 - 14:04

Oczywiście, że tu jest obecnie Polska. Czyż nie jest ci jednak Polsko przykro, że oprócz wielu wartościowych obywateli masz również w swoich szeregach i takich osobników jak ten powyżej?

Odpowiedz