Ręce wójtów i burmistrzów w nocniku, a mieszkańcy na piechotę

Ręce wójtów i burmistrzów w nocniku, a mieszkańcy na piechotę

Artykuły : 
Numer wydania: 
W 2017 roku włodarze gmin mogą obudzić się z ręką w nocniku. W tym roku bowiem do ich zadań własnych dojdzie organizacja transportu publicznego na ich terenie. Włodarze jednak jeszcze się tym nie przejmują, nie podejmują żadnych działań, nie tworzą planów komunikacyjnych - a już dawno powinni!

Kilka lat temu toczyłem batalię o utrzymanie strzeleckiego PKS-u w rękach powiatu - przekonany, że tylko komunalizacja przedsiębiorstwa będzie gwarancją transportu powszechnie dostępnego i na miarę kieszeni mieszkańców.

Teraz zastanawiam się, czy walka o PKS była potrzebna? Przekonałem się o tym, że samorządowcom nie zależy na tanim i sensownym transporcie publicznym!

PKS walczy z prywatnymi przewoźnikami na trasach opłacalnych i likwiduje najmniej rentowne kursy. W styczniu z rozkładu zniknęło kilka kolejnych połączeń. Są już miejsca w powiecie, gdzie z przystanków można zrobić budkę z piwem, bo autobusy się tam od dawna nie pojawiają.

W październiku starosta Józef Swaczyna po raz kolejny przedstawił wójtom i burmistrzom powiatu strzeleckiego propozycję: dowozy do szkół na terenach poszczególnych gmin realizowałby PKS. Pozwalałaby na to umowa o współpracy gmin z powiatem. Samorządy opłacałyby te przewozy. Za to, bez dodatkowych kosztów, miałyby, w ramach sieci szkolnej, zagwarantowane także przewozy pasażerskie. W listopadzie wolę podpisywania takich umów wyrazili radni powiatu. Do końca stycznia samorządy gminne miały zrobić to samo... żaden nie podjął takiej uchwały. W sprawie współpracy ze strzeleckim PKS-em zapadła głucha cisza...

Tymczasem inne samorządy, nie tylko na Opolszczyźnie, nie śpią. Kluczborskie gminy dawno podpisały umowę ze swoim powiatowym PKS na przewozy szkolne, przy okazji „załatwiając” sobie darmowe kursy pasażerskie. Część gmin powiatu opolskiego dotuje od lat MZK, w zamian ma regularne połączenia z Opolem. W tym roku na przykład Dobrzeń Wielki dopłaci do komunikacji miejskiej 295 tysięcy złotych, Komprachcice - 234 tys. zł, Dąbrowa - 115 tys. zł.

PKS musi generować środki finansowe na utrzymanie - czytaj: na rozwój taboru i sieci komunikacyjnej. Właściciel, czyli starostwo nie może dokładać do spółki prawa handlowego. Aby firma wyszła „na zero” i była cenowo konkurencyjna – wystarczyłby stosunkowo nieduży wkład gmin, które jedną umową wywiązałyby się ze swoich ustawowych obowiązków. I to za cenę, na którą jako partner właściciela spółki miałyby wpływ. Wyłączenie się gmin z tej gry doprowadzi niechybnie do upadku PKS-u.

Na razie, na najbardziej konkurencyjnych trasach, trwa pomiędzy przewoźnikami walka dumpingowa. Wygra najsilniejszy. W 2017 gminy, wypełniając obowiązek ustawowy, będą musiały stworzyć od podstaw nowy „PKS” lub poddać się dyktatowi prywatnego przewoźnika.

Burmistrzowie, wójtowie, radni zacznijcie myśleć i działać! Już w najbliższej, nadchodzącej kadencji możecie obudzić się z rękami w nocniku. Nasi mieszkańcy, i ja też, nie wybaczą Wam tego, że nie zostali przez Was poważnie potraktowani.

Już niedługo zaproszę Was na, mam nadzieję, rzeczową rozmowę przy okrągłym stole redakcyjnym. Wierzę, że nie przepuścicie okazji do znalezienia rozwiązania tego arcyważnego dla nas wszystkich problemu.

Karol Cebula

Komentarze

Portret użytkownika czytelnik
Wysłane przez czytelnik (niezweryfikowany) w 4 luty, 2014 - 11:23

Bardzo celny i dobry komentarz panie redaktorze. Mam nadzieje, że w wyborach samorządowych, w tym roku, ludzie będą pamiętać co dobrego i co złego robili starostowie, burmistrzowie, wójtowie, a przez to kiepscy włodarze nie zostaną już wybrani. Wprawdzie nadzieja jest matką głupich, jednak każda matka kocha swoje dzieci.

Portret użytkownika idiotka
Wysłane przez idiotka (niezweryfikowany) w 4 luty, 2014 - 13:19

CZy my wszyscy jestesmy idiotami?

Wczoraj rząd zabrał 150 mld zł z naszych emerytalnych kont
w OFE. Wielu ludzi zapowiada sądowe pozwy w tej sprawie,
bo twierdzą, że państwo ich okradło. Zawiódł ich nawet prezydent. Okazuje się, że we wniosku do Tk nie umieścił prośby
o zbadanie najważniejszej kwestii – czyją własnością są składki w OFE i czy ich transfer do ZUS-u jest zgodny z konstytucją.

czytaj calosc tutaj
http://gpcodziennie.pl/uploads/13914562284028895271651552.pdf

Portret użytkownika czytelnik
Wysłane przez czytelnik (niezweryfikowany) w 4 luty, 2014 - 13:30

O sytuacji w Zawadzkiem to chyba Pan przypadkiem zapomniał. No cóż grunt do dziennikarski obiektywizm.

Portret użytkownika czytelnik
Wysłane przez czytelnik (niezweryfikowany) w 4 luty, 2014 - 18:27

Własnie, dlaczego nie ma informacji, że burmistrz Orgacki nie chce dotować przejazdów i ludzie muszą sobie sami organizować dojazd do pracy?

Portret użytkownika czytelnik
Wysłane przez czytelnik (niezweryfikowany) w 5 luty, 2014 - 17:37

[...Wulgarny wpis. Skasowano. Admin...]
Zawadzkie zrobiło komunikację gminną a teraz tnie połączenia, bo ludzie nie korzystają. A jak mają korzystać, skoro autobusy nie jeżdżą tak, jak tego ludzie chcieli.
Nikt nie mówi, że ma być za darmo. Naucz się czytać!

Portret użytkownika czytelnik z 16.58
Wysłane przez czytelnik z 16.58 (niezweryfikowany) w 6 luty, 2014 - 21:12

No jest postęp mentalny w SO!
Drodzy Państwo - "Admin" uznał słowo 'komuch" za wulgarne!!!!
Sprawe już przesyłam dalej - np. do Gazety Polskiej", że SO idzie we własciwym kierunku! Tak trzymać - bo ja też uważam że komuch= q..rwa

Pozdrawiam "admina" i RED-aktora naczelnego

Portret użytkownika czytelnik
Wysłane przez czytelnik (niezweryfikowany) w 5 luty, 2014 - 20:27

Żadnego dotowania PKS-u!Pieniądze wrzucone do jednego pustego wora!Albo rozwiązanie systemowe,obejmujące wszystkie gminy,albo poczekać don 2017 i utworzyć komunikację międzygminną. Komunikacja nie może funkcjonować jako przejazdy pracownicze, bo te są w gestii pracodawcy lub pracownika gdy pracodawca olewa ten temat. Nie dla dotowania PKS( funkcjonującego w takiej formie) z budżetu gmin- brawo Burmistrz Orgacki.

Portret użytkownika czytelnik
Wysłane przez czytelnik (niezweryfikowany) w 5 luty, 2014 - 21:06

Ludzie nie mają dojazdu, bezrobocie rośnie, za to samopoczucie [...Wulgarny wpis. Skasowano. Admin...]burmistrza wciąż się poprawia.

Portret użytkownika czytelnik
Wysłane przez czytelnik (niezweryfikowany) w 5 luty, 2014 - 22:03

[...Wulgarny wpis. Skasowano. Admin...] nie biadol na necie!Mózg ci wyprało że potrzebujesz pomocy także w dojazdach? [...Wulgarny wpis. Skasowano. Admin...] Czekaj na mannę z nieba.

Portret użytkownika czytelnik
Wysłane przez czytelnik (niezweryfikowany) w 5 luty, 2014 - 23:28

[...Wulgarny wpis. Skasowano. Admin...] Nazwa byłaby wtedy adekwatna do twojego zachowania i rozumowania. Ja swoje życie mam w swoich rękach. W przeciwieństwie do takich jak ty nie nastawiony jestem egoistycznie. Znam wielu ludzi, którzy korzystaliby z dojazdów. Są wśród tych ludzi i tacy co mają własne samochody ale przemęczeni pracą woleliby jechać bezpiecznie komunikacją niż powodować ryzyko na drodze. Ale co takich jak ty obchodzi przemęczony facet za kierownicą. Co takich jak ty obchodzą inni? Jak ci ktoś z przemęczenia spowoduje wypadek (czego nie życzę) wtedy oczka się otworzą. Niestety za późno.

Portret użytkownika czytelnik
Wysłane przez czytelnik (niezweryfikowany) w 6 luty, 2014 - 08:44

[...Wulgarny wpis. Skasowano. Admin...] gdzie tu egoizm? To dobra rada, na całym świecie jeżdżą do pracy i z pracy "przemęczeni kierowcy"- i nie tylko oni powodują wypadki ale co ty możesz wiedzieć ty oczekujesz ,że wszystko załatwią ci inni. PS Jak jesteś zmęczony po pracy zadzwoń po taksówkę- następny będzie miał pracę ,ty przecież nie jesteś egoistą...daj mu prace!

Portret użytkownika czytelnik
Wysłane przez czytelnik (niezweryfikowany) w 6 luty, 2014 - 11:12

Ty gadasz co robią ludzie na całym świecie. Ty, który nawet o otaczającym świecie nie masz najmniejszego pojęcia. Cały rozwinięty świat korzysta z komunikacji dowożących ludzi. Wysuń nos ze swojej zabitej dechami wiochy. Odwiedź zachód. Zobacz i porozmawiaj z ludźmi na poziomie dlaczego pomimo posiadanych w garażach aut korzystają z komunikacji miejskich. Może wtedy dotrze do ciebie jak ograniczonym typem jesteś.

Portret użytkownika czytelnik
Wysłane przez czytelnik (niezweryfikowany) w 6 luty, 2014 - 11:42

Ja nie gadam co ludzie robią na świecie ,ja wiem ,że nikt na świecie nie dotuje przewozów pracowniczych- zajmują się szeroko rozumianym transportem publicznym i np. w Niemczech odpowiedzialność ponoszą władze Landu ( odpowiednik województwa w Polsce i tak też powinno być w u nas)nigdy żaden "Kreis" nie dotuje dojazdu do pracy .Tylko by to wiedzieć trzeba bywać w świecie i obserwować dobre rozwiązania, a nie pisać dyrdymały.

Portret użytkownika Mirosław Olszewski
Wysłane przez Mirosław Olszewski (niezweryfikowany) w 10 luty, 2014 - 09:44

Dotacja jest prawnie usankcjonowaną kradzieżą. Czy państwo, samorząd, mają jakieś własne pieniądze? Dotują z czego?

Portret użytkownika czytelnik
Wysłane przez czytelnik (niezweryfikowany) w 5 luty, 2014 - 22:19

[...Wulgarny wpis. Skasowano. Admin...] A jakie to gminy dotują przejazd ludziom do pracy? Podaj kilka przykładów.Niech tylko Orgacki czy Rada spróbuje takiej dotacji za nasze pieniądze -co to nie mamy innych spraw do załatwienia?

Portret użytkownika czytelnik
Wysłane przez czytelnik (niezweryfikowany) w 5 luty, 2014 - 23:12

Jesteś przykładem [...Wulgarny wpis. Skasowano. Admin...] Wtedy przynajmniej byłaby normalność.

Portret użytkownika czytelnik
Wysłane przez czytelnik (niezweryfikowany) w 6 luty, 2014 - 11:10

O odezwał się samarytanin -ilu to bezdomnym pomogłeś, ilu to cierpiącym ulżyłeś? Dlaczego działasz wybiórczo i myślisz tylko o "dojazdawiczach"? Dlaczego nie zbawisz całego świata z tych wszystkich "nędzników" tylko wybrałeś sobie "ciężki los" dojeżdżających,dlaczego nie ulżysz pracującym za psie pieniądze w marketach?Znalazł się idealista "dojazdowy"? A co z reszta "paskuctwa" tego świata- to już cię nie interesuje? Oczywiście ,że nie! Bo twoim problemem jest burmistrz Zawadzkiego a nie "dojeżdżający"do pracy. Odpowiedzi na pytanie "podaj gminy zajmujące się przewozem pracowników" nie dasz bo doskonale wiesz ,że takich nie ma, ale wijesz się jak glista i piszesz dyrdymały kompletnie bez sensu. Zejdź na ziemię i otwórz oczy.

Portret użytkownika czytelnik
Wysłane przez czytelnik (niezweryfikowany) w 6 luty, 2014 - 11:18

Prorok jesteś, że wiesz o moim wybiórczym działaniu? Jeżeli prorokiem jesteś, to jesteś kiepski w tym co robisz. Ja nie zajmuje się ratowaniem całego świata. Ten co zajmuje się wszystkim zajmuje się niczym. Ja zajmuje się swoim powiatem. Tu działam i tu funkcjonuje. Chcesz odp. na pytania o gminy zajmujące się przewozem ludzi. To kilka kliknięć i sam znajdziesz odpowiedź.

Portret użytkownika czytelnik
Wysłane przez czytelnik (niezweryfikowany) w 6 luty, 2014 - 11:36

Prorokiem nie trzeba być widać gołym okiem,że nic w tej materii nie zmieniłeś, bo i w powiecie nic się nie zmieniło. Odpowiedzi nie znalazłem bo takich gmin NIE MA-nikt z gminnych pieniędzy nie dotuje przewozów pracowniczych.

Portret użytkownika czytelnik
Wysłane przez czytelnik (niezweryfikowany) w 6 luty, 2014 - 12:14

"że nic w tej materii nie zmieniłeś". Słaby wzrok masz. Bardzo słaby. Polecam dobrego okulistę. Kolejna kwestia. Posługujesz się manipulacją. Starasz się przekonać odbiorców do zbitki myślowej, "skoro na stronach gmin nie ma zapisanego hasła o przewozach pracowniczych, to przewozy pracownicze nie istnieją". Na żadnych stronach nie znajdziesz hasła: gmina dotuje wyłącznie przewóz pracowniczy. Wiesz dlaczego? Bo gdyby jakaś gmina dotowała wyłącznie przewóz pracowniczy wtedy taką komunikacją nie mogliby jeździć uczniowie. Gminy dotują przejazdy, którymi mogą jeździć, i z których korzystają: pracownicy i uczniowie. Robią to w taki sposób, że busy jeżdżą w porach wczesnych i popołudniowych. Jeżdżą w porach w których uczniowie i pracownicy mogą dojechać do zakładu pracy. W Zawadzkiem czegoś takiego nie ma. W Zawadzkiem zaczęto posługiwać się manipulacją polegającą na głoszeniu. "Nigdzie na świecie nie ma tylko komunikacji wyłącznie pracowniczej organizowanej przez samorząd". Ale z komunikacji w Polsce i na świecie, dzięki jeżdżącym o odpowiednich porach autobusom, korzystać mogą pracownicy i zwykli mieszkańcy. W Zawadzkiem busy jeżdżą o takich głupich porach, że pracownik z nich nie skorzysta, nawet jakby chciał za nią zapłacić ładną sumkę. I o to jest cała dyskusja. Czas by tak ustawić przejazdy nawet do Kolonowskiego z których będą mogli jeździć i pracownicy i uczniowie, a nie tylko wybrańcy.

Portret użytkownika czytelnik
Wysłane przez czytelnik (niezweryfikowany) w 6 luty, 2014 - 12:37

"Słaby wzrok masz. Bardzo słaby. Polecam dobrego okulistę"- nic absolutnie nic to zdanie nie wniosło do dyskusji,bez argumentacji mnie nie przekonasz. A przepraszam w Zawadzkiem nie jeżdżą "zwykli " mieszkańcy?Dlaczego temat:"Ręce wójtów i burmistrzów w nocniku, a mieszkańcy na piechotę" został przez was spłycony do Zawadzkiego,zasygnalizowany został problem wszystkich gmin ,w Zawadzkiem namiastka( niech i będzie ,że marna)komunikacji jest.Dlaczego zawsze doszukujecie się niecnych intencji decyzji Rady?Jakich masz na myśli pracowników czy tych pracujących w mieszalni pasz Tworóg,Nitron Krupski Młyn, pracujących w Strzelcach Op. Opolu itd. tym też należy zapewnić transport? Jeżeli tak to kto ma to sfinansować ?Jeżeli nie to dlaczego mają być dyskryminowani?To też mieszkańcy gminy i płatnicy podatku.Tu potrzeba działań systemowych i to na szczeblu województwa,żadna gmina nie jest w stanie tego zapewnić( nie jest to jej zadaniem)a pompowanie pieniędzy w tak działający PKS jak obecnie nic nie zmieni,to strata pieniędzy.

Portret użytkownika czytelnik
Wysłane przez czytelnik (niezweryfikowany) w 6 luty, 2014 - 12:47

"Czas by tak ustawić przejazdy nawet do Kolonowskiego z których będą mogli jeździć i pracownicy i uczniowie, a nie tylko wybrańcy"- a dlaczego firma IZOSTAL nie wyjdzie z propozycją dofinansowania transportu swoich-podkreślam swoich-pracowników,w zamierzchłych czasach to huta dofinansowała PKS-om transport pracowników, dlaczego gmina Kolonowski nie partycypuje w kosztach przewozu pracowników np.IZOSTALU-zakładu płacącego podatek dla Kolonowskiego?Dlaczego to tylko gmina Zawadzkie ma być obciążona kosztami, dojazdu do Kolonowskiego?

Portret użytkownika czytelnik
Wysłane przez czytelnik (niezweryfikowany) w 6 luty, 2014 - 13:21

a dlaczego firma nie wyjdzie z propozycją? Bo liberalizm wychodzi nam bokiem. Bo firmy, nie tylko ta którą wymieniłeś, dziś nastawione są wyłącznie na zysk, kosztem i pracowników. Sklepy, banki swoje olbrzymie zyski wysyłają za granicę. Kiedyś państwowa firma jaką była huta pieniądze inwestowała w Hale Sportową, Kino, w pracowników. Dziś liberalna firma inwestuje pieniądze nie w miasto w którym jest lecz w nowy śmigłowiec dla prezesa za granicy przy okazji nie interesując się losem tych co pracują w jej zakładach. Dzisiaj gmina też ma wybór. Albo liberalizm. Nie interesujmy się ludźmi. Doprowadzi to do tego, że zostaną tu głównie emeryci. Albo rozsądne działanie. Dojazd do Kolonowskiego to nie tylko zyski dla Kolonowskiego. To również zyski dla Zawadzkiego. Ktoś z Kolonowskiego będzie mógł tu przyjechać, zostawić tu swoje pieniądze robiąc zakupy. W szkołach ponadgimnazjalnych uczniowie z Kolonowskiego będą mogli się uczyć, itp. Nie widzę przeszkód aby gmina Zawadzkie próbowała się dogadać z Kolonowskiem w kwestii przejazdów. Obu stroną to się opłaci.

Portret użytkownika czytelnik
Wysłane przez czytelnik (niezweryfikowany) w 6 luty, 2014 - 14:07

I to już jest jakiś punkt zaczepienia, ale by nie było tak różowo ,to takie dogadanie gmin Zawadzkie i Kolonowskie, to namiastka rozwiązania problemu, bo za chwilę okaże się ..a dlaczego nie do Jemielnicy czy Dobrodzienia, Strzelec Op. ..itp.kwestia szeroko rozumianej komunikacji jest do skutecznego rozwiązania tylko na szczeblu wojewódzkim,zresztą jest to zadanie własne Marszałka Województwa. Żadna gmina takiego ciężaru nie udźwignie.W latach 70-tych za moich czasów w licem była spora grupa młodzieży z woj.śląskiego,teraz z braku dojazdu praktycznie zero,ale tego nie rozwiąże gmina Tworóg ,Zawadzkie czy inne, bo nie mają na to szans i o tym cały czas mówię- niech ci do których zadań należy komunikacja publiczna wywiążą się ze swego zadania i problem jeżeli nie zniknie całkowicie ,to przynajmniej w dużej części,a tzw komunikację międzygminną pozostawić zainteresowanym tym tematem.

Portret użytkownika czytelnik
Wysłane przez czytelnik (niezweryfikowany) w 6 luty, 2014 - 14:46

Jeżeli chodzi o kwestie szeroko rozumianej komunikacji. Przecież po likwidacji linii kolejowej relacji Tarnowskie Góry - Kielcza gminy Krupski Młyn, Tworóg, Tarnowskie Góry potrafiły się dogadać i to bez szczebla wojewódzkiego. Dlaczego więc Zawadzkie z inną gminą miałoby się dogadywać aż na szczeblu wojewódzkim? Pytanie "dlaczego nie do Jemielnicy" jest takim samym pytaniem jak: "a po co gmina przeznacza pieniądze na dofinansowanie rozwoju sportu? Są ludzie którzy nienawidzą sportu, sport im jest niepotrzebny". Zawsze znajdzie się "ale" lub "a poco". "Ale" które faktycznie dla jednych może być bardzo istotne dla innych nieistotne. Najważniejsze to znaleźć równowagę. Po to jest cała ta dyskusja. Przedstawiamy swoje argumenty. Ktoś z gminy to czyta i może powiedzieć: czytelnik mnie przekonał. Warto wdrożyć jego pomysły.

Portret użytkownika czytelnik
Wysłane przez czytelnik (niezweryfikowany) w 6 luty, 2014 - 15:24

"Jeżeli chodzi o kwestie szeroko rozumianej komunikacji. Przecież po likwidacji linii kolejowej relacji Tarnowskie Góry - Kielcza gminy Krupski Młyn, Tworóg, Tarnowskie Góry potrafiły się dogadać i to bez szczebla wojewódzkiego".-O czym ty piszesz? Przecież tam komunikacja "129" istniała przed likwidacja i istnieje dziś -tam nic nie trzeba było dogadywać!- "Dlaczego więc Zawadzkie z inną gminą miałoby się dogadywać aż na szczeblu wojewódzkim?" - bo po 1- niekoniecznie interesy obu gmin byłyby spójne( jednakowe),po2 -bo jest to zadanie władz województwa( a za tym idzie dofinansowanie z budżetu państwa ) i należy od nich wymagać by swoje zadania realizowali gminy mają bardzo ograniczony budżet- a na taki cel gminy dofinansowania z budżetu państwa nie otrzymają( stan na dziś, może po 2017 będzie inaczej). wszystko rozbija się o pieniądze.Ci co je otrzymują na komunikacje publiczną niech ją realizują.

Portret użytkownika Mariusz2
Wysłane przez Mariusz2 w 4 luty, 2014 - 14:35

A dlaczego PKS nie zaproponuje takich stawek za bilety w tych regionach aby stać było ich na rozwój i utrzymanie taboru?? Może dlatego że przejazdy dla pasażerów kosztowały by więcej niż kupno samochodu i jeżdżenie własnym autem? A tak cena biletu będzie niska a resztę dopłacą podatnicy, czyli także już ci zmotoryzowani.

"Kto ma rację dzień wcześniej od innych, ten przez dobę uchodzi za idiotę" Antoine de Rivarol)

Portret użytkownika czytelnik
Wysłane przez czytelnik (niezweryfikowany) w 4 luty, 2014 - 14:49

"niż kupno samochodu i jeżdżenie własnym autem?" Nie każdy może mieć samochód. Nie każdy może mieć prawo jazdy. Nie każdy może mieć zdrowie. Każdy może zaś zostać wezwany do instytucji państwowej do której bez dojazdu autobusem nie dotrze.

Portret użytkownika Mariusz2
Wysłane przez Mariusz2 w 5 luty, 2014 - 23:56

A ile razy w miesiącu do tej "instytucji państwowej" obywatel się udaje?
Pewny dojazd zapewni mu wyłącznie rynkowa cena biletu bo jedynie ona gwarantuje że ten przejazd w ogóle będzie możliwy. Zresztą rynek już nie raz pokazał że cena rynkowa może być niższa niż dotowana, niech tylko państwo nie przeszkadza prywatnej przedsiębiorczości.

"Kto ma rację dzień wcześniej od innych, ten przez dobę uchodzi za idiotę" Antoine de Rivarol)

Portret użytkownika czytelnik
Wysłane przez czytelnik (niezweryfikowany) w 6 luty, 2014 - 11:27

Rynek nie wszystko reguluje. Niewidzialna ręka rynku to zwykła utopia. Rynek pokazuje jedynie, że tam gdzie nie ma wyraźnego zysku pieniężnego dla rynku tam człowiek jest zwyczajnie nikim. Do 2006r. telefonią komórkową zajmował się wyłącznie rynek. Ceny połączeń były olbrzymie. W końcu pojawiło się państwo. W końcu pojawiła się urzędniczka Anna Streżyńska która kierując UKE doprowadziła do obniżki wielu cen.

Portret użytkownika czytelnik
Wysłane przez czytelnik (niezweryfikowany) w 9 luty, 2014 - 09:35

Tyle, że rynkowa cena w Zawadzkiem jakoś nie przekłada się na wzrost liczby pasażerów. Do dzisiaj nie ma firmy, która chciałaby wozić po gminie i jeszcze umiałaby na tym zarabiać. U nas burmistrz musi rynkowi pomagać.

Portret użytkownika czytelnik
Wysłane przez czytelnik (niezweryfikowany) w 6 luty, 2014 - 11:37

Adminie, ten wpis w którym czytelnik niezweryfikowany wyraża swoją opinię mówiącą "ludzi słabych trzeba eliminować z życia" mogłeś zostawić. Ludzie przekonaliby się, że hasła Hitlera i Stalina niektórzy na tym forum, tyle lat po wojnie, wciąż noszą w sercach i umysłach.

Portret użytkownika czytelnik
Wysłane przez czytelnik (niezweryfikowany) w 6 luty, 2014 - 12:23

"Tak było jest i będzie niestety". Tak było za czasów zbrodniarzy. Tak będzie do póty będzie to uznawane za normalność. To nie jest normalnością. Nie jesteśmy zwierzętami. Egoiści zawsze doprowadzają do upadku. Wspólna współpraca i pomoc to jedyny sposób na przetrwanie. Jednostka egoistyczna sama nic wielkiego nie zdziała. Dopiero wspólnie można osiągnąć wiele.

Portret użytkownika czytelnik
Wysłane przez czytelnik (niezweryfikowany) w 6 luty, 2014 - 13:30

Na pewno dalej jest dużo biedy, na pewno dalej ludzie umierają z głodu, na pewno zwiększa się dysproporcja miedzy bogatymi a biednymi itd.- mogę się zgodzić ewentualnie ,że skala tych zjawisk jest nieco mniejsza,ale dalej występuje i -co gorsza- będzie.

Portret użytkownika czytelnik
Wysłane przez czytelnik (niezweryfikowany) w 6 luty, 2014 - 12:11

Czyli jak ktoś będzie głosił hasła faszystowskie. A ktoś inny wyrazi swoje oburzenie i przypomni: takimi hasłami posługiwał się Hitler, tak nie wolno, to co? Obaj dyskutanci będą traktowani przez ciebie adminie na równi. Ma to oznaczać: zwolennik faszystowskich haseł jest równy przeciwnikowi faszystowskich haseł? Adminie przemyśl swoją wypowiedź i działanie. Ktoś, kto sprawuje funkcje admina powinien działać jak człowiek, a nie jak maszyna.

Odpowiedz