Podsuwa pomysł władzy

Podsuwa pomysł władzy

Artykuły : 
Numer wydania: 

Otrzymaliśmy list od mieszkańca Raszowej Leonarda Rudnera. Oto jego treść:

Niepowtarzalna okazja do wybudowania najtańszego odcinka drogi w Polsce, a tym samym zrealizowania projektu sprzed 80 lat. W latach 30. ubiegłego wieku wybudowano linię kolejową łączącą Strzelce Op. z Kędzierzynem. Linia ta przebiega po wschodniej stronie wsi Raszowa. W tym samym czasie powstał projekt budowy odcinka drogi równolegle do linii kolejowej (pominięcie przejazdu przez środek wioski). Realizacja tego projektu w latach 1939-1990 była niemożliwa z powodu znanej nam sytuacji polityczno-gospodarczej. Po transformacji ustrojowej powstały różne fundusze budowy dróg i autostrad. W ubiegłym okresie w sprawie budowy odcinka drogi nr 426 obecnie 1805 po wschodniej stronie wioski, kilkakrotnie bezskutecznie powracano. W ostatnich latach linię kolejową zlikwidowano (zdemontowano). Wykorzystaniem pozostawionej „infrastruktury” pod potrzeby odcinka drogi powiatowej nr 1805 byłoby wybudowanie najtańszego odcinka drogi w Polsce. Przedstawione przez władze powiatu trudności w realizacji tego projektu są w znacznym stopniu rozwiązane. Niezrozumiała jest postawa władz gminy Leśnica, jak i władz starostwa powiatowego, które wydały decyzję na lokalizację podmiotów gospodarczych w Raszowej. Podmiotów, które działalność swoją opierają wyłącznie lub znacząco na transporcie samochodowym - w tym tiry i własne ciężkie samochody (podmioty gospodarcze zlokalizowano w strefie zamieszkania). W ostatnich 10 latach ilość przejeżdżających samochodów przez wioskę tranzytem oraz ilość samochodów przyjeżdżających do Raszowej (...) wzrosła co najmniej 5-krotnie. I na tym nie koniec, gdyż podmioty gospodarcze zlokalizowane w strefie zamieszkania intensywnie się rozwijają. Powracam do sprawy któryś raz, chociaż jestem w 120% pewny, że sprawa wykonania drogi nie zostanie przez samorządy podjęta, chociażby dlatego, że istnienie niepisana, ale stosowana zasada: „nikt nam nie będzie podpowiadał, co mamy robić”.

Treść listu skomentował burmistrz Leśnicy:

- Cieszę się bardzo, że w naszej gminie mamy wizjonerów, którzy znajdują rozwiązania na bolączki dotykające naszych mieszkańców, w tym konkretnym przypadku mieszkańców Raszowej - mówi burmistrz Łukasz Jastrzembski. - Wszyscy widzimy, że w Raszowej, ale i globalnie w całej gminie i powiecie ruch samochodowy zwiększył swoje natężenie i budowa obwodnic wszystkich miejscowości, od Raszowej zaczynając, a na Czarnocinie kończąc, załatwiłaby wiele problemów. Będąc jednak realistą wiem, że koszty budowy obwodnicy Raszowej wielokrotnie przewyższają możliwości finansowe naszej gminy. Jestem na 120% pewien, że pan Rudner, jako były zastępca burmistrza Leśnicy, jest świadomy, że odpowiedzialny burmistrz powinien być wizjonerem-realistą.

Temat ten przekazaliśmy też do starostwa:

- Zarządzamy siecią dróg powiatowych o łącznej długości 311,5 km - mówi wicestarosta strzelecki Janusz Żyłka. - Ze względu na potrzeby komunikacyjne powiatu jest to ilość całkowicie wystarczająca i nie jest planowana w perspektywie najbliższych lat budowa nowych dróg powiatowych. Głównym zadaniem powiatu jest przebudowa, remont i utrzymanie istniejących ciągów komunikacyjnych. Na te podstawowe zadania, dostępne środki finansowe są absolutnie niewystarczające. W planie zagospodarowania przestrzennego Raszowej teren po zlikwidowanej linii kolejowej nr 175 Kędzierzyn-Koźle – Kluczbork jest oznaczony jako R(KDG) – rezerwa terenu pod drogi (ulice) główne. Rozpoczęcie ewentualnej inwestycji drogowej oznaczałoby przejęcie terenów kolejowych Skarbu Państwa, jednakże powiat strzelecki nie planuje budowy obejścia drogowego Raszowej. Od wielu lat konsekwentnie, wspólnie z gminą Leśnica, realizowany jest program budowy chodników na terenie miejscowości, do wykonania pozostały już tylko dwa etapy budowy nowego chodnika przy wyjeździe z Raszowej w kierunku Kłodnicy. Wykonywane są także zadania polegające na przebudowie konstrukcji jezdni i odnowach nawierzchni w zakresie najpilniejszych potrzeb. Zgodnie z „Koncepcją budowy zintegrowanych sieci tras i ścieżek rowerowych, biegowych... w Subregionie Kędzierzyńsko-Kozielskim”, nieczynna linia kolejowa nr 175 Kędzierzyn-Koźle – Kluczbork wpisana jest do potencjalnej przebudowy na terenie powiatu strzeleckiego, na nowy ciąg rowerowy. Reasumując, pomysł mieszkańca jest ciekawy. Pewnie wiele miejscowości chciałoby dzisiaj mieć alternatywne obwodnice. Wszak natężenie ruchu rośnie. Biorąc pod uwagę moje wcześniejsze wyjaśnienia stwierdzić mogę jedynie, że po prostu nie stać na takie rozwiązania dzisiaj ani w najbliższych latach. Kto wie, może kiedyś?

uj

W wydaniu papierowym przeczytasz także: 
Wieczór z Astrid Lindgren
Budowali karmniki
Aktywni emeryci

Komentarze

Portret użytkownika pejter
Wysłane przez pejter (niezweryfikowany) w 30 Listopad, 2016 - 08:50

Ciekawe dlaczego pan były wiceburmistrz nie realizował tego planu w czasie pełnienia swojego stanowiska? Zamiast tego były biesiady piwne i wspólne jodłowanie. W efekcie mamy g*** wiecznie łatane drogi i zero km drogi wyremontowanej w całości  w ciagu ostatnich 25 lat.

Portret użytkownika Czytelnik
Wysłane przez Czytelnik (niezweryfikowany) w 6 Grudzień, 2016 - 12:34

Brawo Panie Rudner to jest najlepsze z najlepszych rozwiazan dla Raszowej .Wizja XXI Wieku.Gratulacje dla Mojego bylego Instruktora Obrobki Skrawaniem.Zycze Panu aby sie Pana Wizja skonczyla jako Dzielo. G.Siegfried

Odpowiedz