Jestem w ciąży, ratunku?

Jestem w ciąży, ratunku?

O tym, czy można się przygotować do „stanu błogosławionego” i jakie są zasady prowadzenia ciąży, rozmawiamy z doktor Joanną Chwiłowicz-Faryan.

Czy do ciąży można się przygotować? 

- Ciąża to moment przełomowy w życiu każdej kobiety i całej rodziny. To, czy należy się do niej specjalnie przygotowywać, zależy od stanu zdrowia i wieku kobiety. Panie nieco starsze, w wieku 35+, które są leczone z powodu chorób internistycznych, powinny najpierw udać się do lekarza specjalisty bądź rodzinnego. Wraz z wiekiem prawdopodobieństwo występowania różnych chorób ogólnoustrojowych wzrasta. Kobiety, które przyjmują leki na jakiekolwiek choroby, powinny skonsultować się ze specjalistą i poinformować go o planowanej ciąży w celu dostosowania odpowiedniego leczenia. Warto też wybrać się do ginekologa na standardową wizytę: zrobić usg, cytologię, oznaczyć hormony tarczycy. Ich niewłaściwe wartości mogą utrudnić zajście w ciążę.

Kobieta przed zajściem w ciążę powinna się zorientować, czy była szczepiona bądź przechodziła już różyczkę, świnkę, ospę i wirusowe zapalenie wątroby typu B. Jeśli nie, należy się przed ciążą zaszczepić przeciw tym chorobom, a także przeciwko grypie.

A co z dentystą? 

- Wizyta u stomatologa jest bardzo ważna! Nieleczona próchnica wpływa niekorzystanie na przebieg ciąży. To stan zapalny w organizmie, który może prowadzić nawet do poronień.

A styl życia? Trzeba go zmieniać? 

- Warto zrzucić zbędne kilogramy. U kobiet z nadwagą i otyłością występuje większe ryzyko dla matki i dziecka i chodzi tu zarówno o przebieg ciąży, jak i możliwość wystąpienia wad u dziecka. Ważna jest aktywność fizyczna zarówno przed ciążą, jak i w ciąży. Ciąża i poród to duży wysiłek dla organizmu kobiety. Istotną rolę odgrywa suplementacja kwasu foliowego. Im szybciej zacznie się go przyjmować, tym lepiej. W przypadku nadwagi, otyłości bądź urodzenia wcześniej dzieci z wadami układu nerwowego, należy odpowiednio zwiększyć dawkę kwasu foliowego. Zadecyduje o tym lekarz ginekolog. Zaleca się też spożywanie preparatów z wapniem i witaminą D.

A co kiedy nie planowałyśmy, a tu miesiączka się spóźnia i pojawiają się dwa paski na teście ciążowym?

- Należy jak najszybciej zacząć przyjmować kwas foliowy i zmienić system odżywiania na racjonalny, zgodnie z zaleceniami dla kobiet w ciąży: bez fast foodów, jeść dużo przetworów mlecznych, owoców, warzyw, ale nie wykluczać też tłuszczów. Dobrze też jest dużo pić, głównie wodę, 1,5-2 litry dziennie. I jak najszybciej zgłosić się do ginekologa. Powinno się to zrobić przed upływem 10 tygodnia ciąży.

Czy taka nieplanowana ciąża wiąże się z większym ryzykiem dla mamy i dziecka? 

- Jeśli mama jest młoda, nie chorowała na choroby przewlekłe, to nie. Jeśli kobieta przyjmuje jakieś leki w związku z leczonymi chorobami, nie powinna przerywać ich przyjmowania, a najszybciej udać się do lekarza specjalisty i zmienić leki na takie, które nie zaszkodzą dziecku.

Jak wygląda prowadzenie ciąży przez lekarza? Często trzeba chodzić do ginekologa, robić badania?

- Średnio co miesiąc należy zgłaszać się do lekarza ginekologa, on zleca wszystkie niezbędne badania laboratoryjne, które powinno się przeprowadzić. Taka opieka jest bezpłatna, refundowana przez Narodowy Fundusz Zdrowia, reguluje to rozporządzenie ministra zdrowia. Minimum trzy razy kobieta w ciąży powinna mieć przeprowadzane badanie usg.

Niektórzy lekarze robią to badanie przy każdej wizycie. Czy to nie szkodzi dziecku?

- Używany dziś sprzęt, mający certyfikaty, na pewno nie szkodzi dziecku. Szczególnym badaniem usg są badania prenatalne. Są one refundowane wszystkim kobietom po 35. roku życia, ale obecnie, dzięki dotacji unijnej, wszystkie ciężarne z naszego powiatu mogą je zrobić bezpłatnie u nas w strzeleckim szpitalu.

Jak powinna o siebie dbać kobieta w ciąży? 

- Przede wszystkim należy się ruszać. Jeśli kobieta przed zajściem w ciążę była aktywna, powinna przejść na bardziej umiarkowane formy ruchu, skonsultować je z lekarzem. Nie zaleca się wspinaczki, jazdy konnej czy na rowerze, chyba że stacjonarnym. Wszystkie sporty urazowe odpadają. Należy chodzić na spacery, uprawiać nordic walking, pływać. Są też specjalne zajęcia aerobiku, zumby czy jogi dla ciężarnych.

Osoby, które przed ciążą nie były aktywne, powinny zacząć się ruszać. Na początku przynajmniej 3 razy w tygodniu po 10 minut. Z każdym tygodniem powinno dodawać się kolejne 5 minut. W internecie dostępne są zestawy ćwiczeń dla ciężarnych, które można wykonywać w domu. Należy pamiętać o zdrowym, zbilansowanym odżywianiu, na przykład wegetarianki powinny dodatkowo przyjmować preparaty żelaza. Nie powinno się jeść za dwóch ani też odchudzać. Obowiązuje też zakaz spożywania alkoholu

Ciąża to stan budzący w kobiecie wiele wątpliwości i niepokojów. Gdzie można się zwrócić o pomoc?

- Jeśli tylko pacjentkę coś niepokoi, powinna zwrócić się do swojego ginekologa lub położnej prowadzącej ciążę po poradę. Warto też zapisać się do szkoły rodzenia. Przedstawiana tam teoria uspokaja kobiety co do przebiegu ciąży, przybliża też opiekę nad noworodkiem.

A co z pracą w ciąży? Kiedy powinno się pójść na L4?

- Zachęcamy ciężarne do jak najdłuższej aktywności zawodowej. Już na początku ciąży lekarz może nam wystawić zaświadczenie o ciąży, na podstawie którego pracodawca powinien znaleźć dla pracownicy miejsce pracy bezpieczne dla kobiet w ciąży. Panie nie powinny pracować w nocy ani w szkodliwych warunkach. Jeśli nie ma takiej możliwości, to kobieta nie powinna pracować, w innych sytuacjach, jeśli ciąża przebiega prawidłowo - jak najbardziej.

Odpowiedz