Jak wzmocnić swoje stawy?

Jak wzmocnić swoje stawy?

Rozmowa z dr. Krzysztofem Mehlichem, fizjoterapeutą ze Strzelec Opolskich, adiunktem Wydziału Fizjoterapii Akademii Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach.

 

Ostatnio rozmawialiśmy o ryzyku wystąpienia urazów podczas ćwiczeń. Nie da się go wykluczyć, ale można minimalizować. Trzeba tylko rozsądnie dobierać rodzaj aktywności dla siebie oraz odpowiednio się do niej przygotować. Dziś pytamy o stawy... Jak je wzmocnić?

 

- Nie da się wzmocnić stawów. To mit. Można jedynie wzmocnić tkanki, które się wokół nich znajdują. Staw to ruchome połączenie między elementami szkieletu. W ciele człowieka jest ich bardzo dużo. Różnią się między sobą w zależności od pełnionej funkcji. Staw to rodzaj zawiasu, musi pracować. Jeżeli stawy odmawiają posłuszeństwa, tracimy możliwość ruchu.

 

Na które stawy najczęściej narzekamy?

 

- Najczęściej spotykam się z problemami stawów kręgosłupa, biodrowymi i kolanowymi. Ma to zwykle związek z siedzącym trybem życia i brakiem aktywności. Szczególnie długotrwała pozycja siedząca jest niekorzystna dla tych stawów - dla przykładu sposób siedzenia z podwiniętymi nogami pod siedziskiem. Niektóre osoby bezwiednie przyjmują taką pozycję (szczególnie pracownicy biurowi) np. siedząc przy komputerze.

 

W jaki sposób możemy wzmacniać mięśnie wokół stawów?

 

- Najłatwiejszy sposób to codzienny ruch. Każdy staw wymaga ruchu – oczywiście w granicach zdrowego rozsądku. Należy również unikać hipermobilności czyli nadmiernej ruchomości stawów (często spotykanej w sporcie wyczynowym np. gimnastyce sportowej) – w takich przypadkach trudniej jest o stabilizację mięśniową. Może to dotyczyć wszystkich lub pojedynczych stawów. Najbezpieczniejszą formą ruchu, która pozwala wzmocnić gorset mięśniowy, jest spacer. To proste ćwiczenie, które potrafi każdy z nas, angażujące prawie wszystkie mięśnie. Niestety, w społeczeństwie zaobserwować można tendencję do ograniczonego chodzenia – choć należy również zaznaczyć, iż widać coraz więcej osób spacerujących. Tymczasem to właśnie marsz może nam pomóc utrzymać mięśnie wokół stawów w dobrej kondycji. Parki, skwery, działki to doskonałe miejsca do aktywnego wypoczynku umożliwiające różne formy marszu (spacer, nordic walking etc.). Jeżeli dysponujemy czasem, można również skorzystać z różnych form ćwiczeń wzmacniających – jednak w takim przypadku przestrzegam przed nieodpowiednim doborem ćwiczeń.

 

Pamiętajmy również, iż w przypadku pojawienia się bólu w obrębie stawów warto skonsultować się z lekarzem lub fizjoterapeutą.

 

 

 

 

 

Odpowiedz