Jak uniknąć urazów podczas treningów?

Jak uniknąć urazów podczas treningów?

Rozmowa z dr. Krzysztofem Mehlichem, fizjoterapeutą ze Strzelec Opolskich, adiunktem Wydziału Fizjoterapii Akademii Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach.

Współcześnie coraz więcej osób dba o formę. Jednak ćwiczenia wiążą się z ryzykiem urazów. Czy da się ich uniknąć?

- Niebezpieczeństwo wystąpienia urazów można minimalizować, ale całkowicie uniknąć się go nie da. Trzeba jednak rozróżnić dwa rodzaje aktywności – trening sportowy i ruszanie się na poziomie rekreacyjnym. Pierwszy rodzaj wiąże się z wysiłkiem wychodzącym poza fizjologiczne możliwości i dotyczy sportowców wyczynowych. Drugi rodzaj najbardziej odpowiada naszemu poruszaniu się w życiu codziennym i to on zapewne interesuje Czytelników. Możemy podzielić go na trzy poziomy: niski, średni i wysoki.

Czym się one od siebie różnią?

- Przede wszystkim stopniem trudności podejmowanej aktywności i jej intensywnością. Poziom niski obejmować będzie na przykład spacery, wyjście do lasu na grzyby, jazdę na rowerze z niewielką intensywnością. Profilaktyka urazów polegać będzie wówczas na kontroli ciała - by źle nie postawić stopy, nie zachwiać się, nie potknąć. Na poziomach średnim i wysokim możemy uprawiać aerobik, sporty walki, fitness, ćwiczyć na siłowni itp. Wybór zależy od naszych predyspozycji, trening powinien być dostosowany do naszych możliwości. Na przykład osoby z niską wydolnością nie powinny podejmować od razu dużej aktywności wytrzymałościowej.

Jak przygotować się do treningu?

- Najpierw musimy zdecydować, czy ćwiczymy sami, na własną rękę, czy z instruktorem. Radzę poprosić o pomoc osoby przeszkolone w danej dziedzinie - zwłaszcza w początkowym okresie, ponieważ sami możemy sobie wyrządzić krzywdę źle dobranymi ćwiczeniami. Dla przykładu osoby, które rozpoczynają przygodę z nordic walking, powinny wiedzieć, jak zsynchronizować ruch ciała w czasie marszu z kijkami. Tego nauczy ich instruktor. Innym czynnikiem przygotowującym do aktywności i zmniejszającym ryzyko urazu jest odpowiednio dobrane obuwie i strój. Kolejny etap to rozgrzewka, która stanowi kluczowy element profilaktyki urazów. Nie ma reguły, czy powinna trwać 5, 10 czy 30 minut. Ważne, żeby zaangażować wszystkie partie ciała i na poziomie fizjologicznym przygotować organizm do większego wysiłku.

To cenne rady związane z przygotowaniem do ćwiczeń. Czy istnieją wskazania, jak dobrać rodzaj sportu dla siebie?

- Dokonując wyboru aktywności, nie powinniśmy bazować na Google i modzie. Osoby spędzające w pracy wiele lat po kilka, kilkanaście godzin dziennie w pozycji siedzącej nie powinny podejmować od razu aktywności na wysokim poziomie, bo ryzyko urazu drastycznie wzrasta. Dobór obciążenia organizmu powinien być wówczas niższy. Sprawne zdrowe ciało możemy zachować poprzez przemyślaną rekreację i stopniowe wdrażanie coraz większych obciążeń. Pamiętajmy również o dostępności infrastruktury - urządzeń, z których będziemy korzystać, boisk, hal itp. Warto radzić się instruktorów, ponieważ niepełna wiedza może być dla nas groźna. Doskonałym uzupełnieniem aktywności rekreacyjnych jest zwykły spacer - prosty środek dostępny dla wszystkich. W wielu wypadkach niepotrzebnie korzystamy ze środków transportu, mogąc zastąpić je właśnie marszem na przykład do pracy. Jeżeli chorujemy na coś przewlekle, skonsultujmy planowaną aktywność z lekarzem.

 

Odpowiedz