30 tysięcy aut dziennie!

30 tysięcy aut dziennie!

Artykuły : 
Numer wydania: 

Przed tygodniem wspomnieliśmy o planach budowy obwodnicy Strzelec Opolskich. Starania o powstanie takiej drogi trwają od lat. Jeden z internautów w komentarzu na stronie internetowej „Strzelca Opolskiego” przypomniał:

A ja pamiętam, jak bodajże jeszcze w latach 90-tych albo na początku 2000 obwodnica miała być budowana, była kasa i wszystko dograne, ale zbuntowało się paru gospodarzy z Łan i obwodnicę storpedowali.

Teraz, po latach, temat budowy powraca. Szczególnie, że rządowy program budowy dróg zakłada finansowanie innych tego typu inwestycji w regionie (m.in. w Kędzierzynie-Koźlu i Ujeździe, o czym piszemy na str. 12). Obwodnicy Strzelec w tym programie na razie jednak nie uwzględniono!

Gmina Strzelce Opolskie intensywnie zabiega o budowę obwodnicy. 30 sierpnia 2006 roku radni gminy uchwalili miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla terenu południowej obwodnicy miasta Strzelce Opolskie w ciągu drogi krajowej nr 94. Od tamtego czasu burmistrz Tadeusz Goc przesłał dziesiątki pism i apeli w sprawie konieczności budowy obwodnicy m.in. do marszałka województwa opolskiego, wojewody, dyrektora Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz do posłów pochodzących z Opolszczyzny. Apelował też o obniżenie opłat za przejazd autostradą po to, by więcej kierowców wybierało właśnie tę trasę zamiast drogi przez Strzelce. W czerwcu 2016 roku Tadeusz Goc przesłał kolejne pismo - do nowego wojewody Adriana Czubaka - w którym stwierdził: Jak dotychczas starania samorządu gminnego w sprawie budowy obwodnicy, pomimo zrozumienia problemu przez zarządcę drogi oraz poparcia naszych starań przez przedstawicieli parlamentu RP i samorządu wojewódzkiego, nie znalazły odzwierciedlania w działaniu organów odpowiedzialnych za budowę dróg krajowych.

Strzelce Opolskie - tak jak Brzeg i Opole - leżą na bardzo ruchliwej trasie 94, która jest jedyną alternatywą w przypadku blokady A4.

- Czynimy starania, aby w końcu na mapie drogowej pojawiła się obwodnica Strzelec Opolskich - zapewnia wojewoda Adrian Czubak i wskazuje na dane z raportu Generalnego Pomiaru Ruchu (GPR) z 2015 r. Wynika z nich, że przez Strzelce w ciągu doby przejeżdża średnio 12 080 pojazdów. Dla porównania - przez Brzeg jeździ 13 790 pojazdów, przez Prudnik - 6 426. Są to dane sprzed dwóch lat, teraz ruch przez miasto może być intensywniejszy. Warto podkreślić, że po opolskim odcinku autostrady porusza się około 36 000 pojazdów w ciągu doby. W czasie zablokowania tylko jednej nitki A4, przez Strzelce przejeżdża nawet 30 000 pojazdów! Do takich sytuacji dochodzi bardzo często, szczególnie że na A4 w pobliżu Góry św. Anny co chwilę są wypadki.

Budowa obwodnicy Strzelec Opolskich jest pilnie potrzebna i uzasadniona. Zanim jednak uda się doprowadzić do tej inwestycji, minie pewnie jeszcze wiele lat.

- Od miesięcy czynimy starania o organizację obejścia północnego miasta ulicami: Cementową, 1 Maja, Zakładową, a także Stawową, co ma być częściowym rozwiązaniem do czasu, gdy rząd podejmie decyzję o budowie obwodnicy miasta - przyznaje Małgorzata Kornaga, doradca burmistrza Strzelec ds. informacji publicznej. - Dodatkowo zainwestowaliśmy w lokalne inicjatywy, które mają rozładować ruch w mieście (ul. Bocznicową, Bursztynową, Ferta) - dodaje.

W Polsce często ma rację ten, kto protestuje...

- Może czas założyć komitet wsparcia budowy obwodnicy, który - gdy zajdzie potrzeba - nie zawaha się blokować przejazd przez nasze miasto - zastanawiają się nasi Czytelnicy.

JK

Odpowiedz